
Resultatet av sund kristen undervisning borde vara god frukt, inte dålig frukt.
1. Se på frukten
En ickebejakande inställning mot samkönade relationer och transpersoners identitet bidrar till att allvarligt skada HBTQ-personers liv och hälsa. Kyrkan har en lång historia av att ompröva sina teologiska tolkningar när rådande tolkningar inte överensstämmer med Jesu undervisning i Matteusevangeliet kapitel 7 om att ett gott träd skall bära god frukt. Exempel på när kyrkan omprövat sin teologi genom historien är inkluderingen av icke-judar i kyrkan utan att de behövde omskäras och avskaffandet av slaveriet.
I Matteusevangeliet kapitel 7:16-20 säger Jesus följande: ”På deras frukt ska ni känna igen dem. Man plockar väl inte vindruvor från törnbuskar eller fikon från tistlar? Så bär varje gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär dålig frukt. Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett dåligt träd bära god frukt. Varje träd som inte bär god frukt huggs bort och kastas i elden. Alltså ska ni känna igen dem på deras frukt.”
Kontexten för undervisningen är att Jesus berättar hur man ska känna igen falska profeter. Jesus gör det tydligt att kännetecknet är dålig frukt. Det spelar ingen roll hur bra något låter, om frukten sedan visar sig vara dålig. Ett dåligt träd kan nämligen inte bära dålig frukt, enligt Jesus.
Jesus ger sina lärljungar en princip för hur de skall tänka kring undervisning. De skall inte bara köpa det som predikas, utan de skall se till frukten. Vad är konsekvenserna av undervisningen? Stämmer de konsekvenserna överens med Guds rike och evangelieum? Eller gör de inte det? Om frukten är rutten, så är det ett tecken på att undervisningen i sig själv inte är god. Jesus ger således sina lärljungar ett ramverk för hur de skall göra bedömningar i en ständigt föränderlig värld.
När det kommer undervisningen i evangelikala kyrkor idag kring HBTQ-personer och samkönade relationer så måste vi våga se på frukten av vår undervisning. Är frukten av de senaste 40 årens undervisning god? Om frukten är god så är det en god indikation på att undervisningen också är god. Men om det däremot är så att frukten är dålig är det viktigt att vi tar Jesu undervisning på allvar och inte fortsätter förvänta oss att se god frukt växa fram från törnbuskar och tistlar. I stället måste vi då våga ifrågasätta rådande undervisning för att den skall överensstämma bättre med Jesu undervisning. En biblisk undervisning om HBTQ-personer och samkönade relationer kommer per Jesu definition att bära god frukt.